Siirry pääsisältöön

Pitäisikö blogi aktivoida? Sivutien kuulumisia


Sivutiellä-blogi on elänyt hiljaiseloa pari viimeistä vuotta. Instagram on tuntunut paremmalta, matalan kynnyksen julkaisualustalta, jossa keskustelu on ollut jo pitkään aktiivisempaa kuin blogeissa. Viime aikoina olen kuitenkin seurannut huolestuneena, että mm. Tarinannuppuja-tili poistettiin sattumanvaraisesti, ja vähän kauhistuttaa, että omatkin merkintäni katoavat vielä kuin tuhka tuuleen. Kenties voisin lisätä kirja-arviot myös blogiinkin? Olen vältellyt tätä, koska en haluaisi kirjoittaa kahteen paikkaan sanasta sanaan, eikä aikaa useampaan postaukseen useinkaan ole. Toisaalta mun tekstit ovaat Instassa usein tosi pitkiä, ja blogialusta olisi siksi niille parempi. Nyt, kun Instan tarinoissa voi linkata kuka vain, blogiteksteillekin saattaisi löytyä lukijoita.
Joulun aika tuo minulle aina mieleen vuode  2015, jolloin perustin kirjablogin. Ensimmäinen postauksebi oli Lundbergin Jää. Olen palannut aiempiin postauksiini aina silloin tällöin, ja osa herättää myötähäpeää! Olen muuttunut lukijana paljon: jos ennen vihasin autofiktiota ja kirjoittamisesta kertovia kirjoja, nykyään rakastan niitä. 

Vuonna 2015 olin 23-vuotias opiskelija, enkä todellakaan lukenut niin paljon kuin nykyään. Nyt olen töissä käyvä kolmekymppinen perheenäiti - huh, mitä seitsemässä vuodessa ehtii tapahtua - ja luen sen, minkä arjelta ehdin. Instassa olen avannut kuulumisiani, mm. työuupumusta, masennusta ja äitimistuntemuksia tarkemmin. Juuri nyt tuntuu, että synkin vaihe on alkanut helpottaa, ja harrastukset innostavat taas. Ehkä blogiakin voisi siis silloin tällöin kirjoittaa tai ainakin julkaista postaukset myös täällä. Varmuuskopioiminen ei liene huono juttu...

Yksi syy blogin hiljenemiseen oli se, että Bloggerin sovellus ei ole kovin kummoinen, ja kuljen mieluummin puhelin kädessä kuin istahdan koneen ääreen kirjoittamaan. Linkkaaminen tuntuu näin puhelimelta kirjoittaen hankalalta, vaikka linkkaukset olivat ainakin takavuosina tosi tärkeä osa blogitekstejä. No, Instasta mut siis löytää @sivutiella-nimellä, ja olenpa kuulkaa ehtinyt perustaa meemitilinkin. Kaikkea sitä! 

Nyt alan haaveilla, mitä postauksia voisin blogin puolelle raapustaa ja millaisen vuosikoosteen tämän vuoden luetuista tekisin. Katsotaan, miten blogin herättelylle käy!


Kommentit