Siirry pääsisältöön

Vuosi 2018 - kooste luetuista



Vuosi 2018 on ollut epäilemättä paras lukuvuoteni. Olen lukenut paljon - siis PALJON. Toisinaan minusta on tuntunut, etten ole paljon muuta tehnytkään, mutta toisaalta, miksi minun tarvitsisikaan. Lukeminenhan on parasta!

Vuonna 2018 luin yhteensä 167 teosta, mikä lienee henkilökohtainen ennätykseni. Luin paljon ja kaikenlaista, ja tässä lyhyt kooste genreistä, joita tänä vuonna luin: 

romaaneja 46 kpl
tietokirjallisuutta 35 kpl
ya-kirjallisuutta 16 kpl
lastenkirjoja 24
runokokoelmia 12 kpl
esseekokoelmia 4 kpl

Vuoden parhaimpia teoksia olivat Rachel Cuskin Ääriviivat, Saara Turusen Sivuhenkilö, Tomi Adeyemin Children of Blood and Bone, Yaa Gyasin Homegoing ja Min Jin Leen Pachinko. 

Viisi tähteä annoin peräti 33 kirjalle, joten vallan onnistuneesti olen lukemistoani valinnut. Kaksi kirjaa saivat kyseenalaisen kunnian olla yhden tähden kirjoja. Nämä olivat varsin rasistinen lastenkirja Tulikärpäset ja muuten kovin höttöinen, kliseisiä ilmauksia käyttävä Johda tunteita, menesty työelämässä

Vuoden suurin saavutukseni lienee se, että liityin Instagramiin, jossa olen viihtynyt osana Bookstagram-yhteisöä vallan mainiosti. IG:hen liityttyäni en ole enää kirjoittanut jokaisesta lukemastani teoksesta blogiin - olen tehnyt sen linjauksen, että kirjoitan täällä niistä teoksista, jotka vaativat pidemmän analyysin. Harvakseltaan päivitän kirjakuulumisiani myös Twitteriin.

Haasteisiinkin olen tänä vuonna osallistunut. Helmet-haasteeseen osallistuin tuttuun tapaan, mutta kaikista lukemistani kirjoista huolimatta en saanut täytettyä kaikkia kohtia. Vastikään tein koosteen Ompun #runo18-haasteeseen.

Loin myös oman haasteeni, #readyourselfmentalhealth-bingon, jossa bingoruudukon avulla luetaan mielenterveysaiheista kirjallisuutta. Varsinkin IG:ssä olen tuonut esiin mielenterveysaiheita, ja halusin korostaa teeman tärkeyttä myös lukuhaasteella. Bingoilu jatkuu aina toukokuulle asti, joten vielä ehdit hyvin mukaan!

Vuonna 2018 osallistuin elämäni ensimmäiseen bloggaajamiittiin, ja kävin ensimmäistä kertaa kirjamessuilla bloggaajana. Oli lystiä tavata kollegoita! Tämä vuosi onkin ollut tutustumisvuosi: olen tavannut monia bloggaaja- ja bookstagrammaajakollegoita ja saanut uusia ystäviä kirjapiireistä. Kiitos teille! <3 

Miten teidän vuotenna sujui, ja mitä odotatte ensi vuodelta? 

Kommentit