Siirry pääsisältöön

Mielenterveysviikko: Lohdulliset laululyriikat




Tällä viikolla vietetään Mielenterveysviikkoa, ja Suketuksen haaste pyytää bloggaajia keskustelemaan mielenterveyteen liittyvistä teemoista. Aiemmin tällä viikolla olen puhunut kirjallisuuden merkityksestä vertaistukena, minkä lisäksi vastasin muutamaan mielenterveyskirjallisuutta käsittelevään kysymykseen. 

Lukeminen ei suinkaan ole ainoa tapa, jolla lohduttaudun vaikeina aikoina. Myös muut taidemuodot kiinnostavat: leikekirjojen kokoaminen on hauska tapa käsitellä vaikeita tuntemuksia, ja musiikki - no, se nyt kuuluu olennaisesti elämääni. Tänä syksynä olen palannut vanhaan tapaani kuunnella musiikkia työmatkoillani. Musiikki piristää ja vie ajatukset muualle silloin, kun töihin lähteminen on vaikeaa. 

Tässä postauksessa käsittelen niitä kappaleita, jotka ovat olleet minulle merkityksellisiä erityisesti lyriikoidensa takia. Kuuntelen enimmäkseen suomalaista musiikkia, mikä heijastuu kappalevalintoihini. Lähestyn rakkaita lohtubiisejäni teemoittain: osan yhdistän kiusaamiskokemuksiin, osan masennukseen ja osan toipumiseen.

KIUSAAMINEN

Minua kiusattiin yläasteella rankasi, ja viime vuosiin saakka olen taistellut kiusaamiskokemusteni kanssa. Jo yläkoulussa musiikki lohdutti minua: se sanoitti ne tuntemukset, joita en itse osannut ääneen sanoa. Seuraavat kappaleet linkittyvät tavalla tai toiselle kiusaamiseen ja lohduttavat silloin, kun muut ovat ilkeitä. 

Tommi Läntinen: Syvälle sydämeen sattuu

Eräänä yläkouluaamuna kuulin tämän kappaleen koulussani - se soitettiin aamunavauksessa. Muistan, miten ikätoverini pilkkasivat kappaletta kamalaksi, mutta minä tunnistin kappaleesta itseni. Tämä klassinen kiusaamista käsittelevä laulu kertoo siitä, miten kivuliasta kiusaaminen on ja miten voimattomaksi uhri itsensä tuntee. Laulu on auttanut minua monessakin elämänvaiheessa, ja samalla se saa pohtimaan, miksi pienet lapset joutuvat kokemaan tällaisia tunteita: 
Sattuu, pienet hartiat kun alas painuu.
Koskee, paha lääkettä on siihen löytää.
Kiusaajat saapuvat, näytös voi alkaa.
Koskee, kun sivusta vain sitä katson.
Juha Tapio: Kelpaat kelle vaan

Juha Tapio sai minut lukioikäisenä uskomaan, että asiat muuttuvat paremmiksi ja että jonakin aamuna tunnen itseni jälleen arvokkaaksi. Kappale arvostaa "sinää" ja ymmärtää tämän kivun: 
Ja sä oot kaunis vaikket enää tunne niin,
Ne vaikka veivät sulta uskon ihmisiin
Johanna Kurkela: Suojelkaa mua

Kurkela on minulle rakas artisti, ja hänen herkän puhdas äänensä luo kipeisiinkin kappaleisiin kauniin sävyn. Suojelkaa mua on artistin aiempaa tuotantoa, mutta minä tutustuin tähän lauluun vasta tänä syksynä. Laulu on kaunis ja koskettava, ja se osoittaa tuskallisesti lapsen toiveen tulla suojelluksi ja turvatuksi.
Ei saa käyttäytyy väärin, kun ne katsoo
eikä koskaan saa alkaa itkemään.
Kiltit lapset on niitä jotka uskoo
uskoo kaiken ja tyytyy vähempään.

Suojelkaa mua
Suojelkaa mua
Haltijat kaukaisen maan
MASENNUS

Johanna Kurkela: Ingrid

Indrig on minulle erityisen tärkeä kappale. Se kuvaa tarkkanäköisesti sitä, miten masennukseen suhtaudutaan: 
Onni on päätöksestä kii,
täytyy piristyy, nousta ja pukeutuu.
Eikä saa jäädä vellomaan
kaikkeen haikeaan niin että masentuu.
Tämän lisäksi kappale paljastaa sen, miten huomaamaton masennus voi olla. Koska yhteiskunta ei aina tunnusta sairauden olemassaoloa tai sen vaikutuksia, on masentuneen sinniteltävä päivästä toiseen: 
Pystyn nauramaan, pystyn valon tuomaan,vaikken oikeesti henkeä saa.
Mä kyllä reipas tänään oon
vaikka melkein luovutan jo.

Miten reipas tänään oonhymy huulilla työni mä teen. Ja sinä täysin sokee oot
sille miten uupunut oon
Kaija Koo: Seinäruusu

Tämä surumielinen, tulevaan kaipaava kappale on kaunis ja voimakas. 
Vielä kerran minäkin tanssia saanja silloin pyörii alla maaMinä täällä sinua niin kaipaanvielä me taivaassa tanssitaan
Haloo Helsinki: Kevyempi kantaa

Haloo Helsingin kappaleessa runon sinä on masentunut: herkkä, pieni ihminen kuulee vain voiman, joka kiskoo häntä alaspäin. Ympärillä olevat ihmiset näkevät, miten sinä kuihtuu kuihtumistaan. Masentuneen voimat eivät riitä yrittämiseen, eikä tämä onnistu täyttämään niitä vaatimuksia, jotka elämällä hänelle on. 
muttet kuuntele muita,kuin sitä yhtä,joka käskee painu alemmas ystäväinja se kaiken sulta syöja heti perään vielä lyöja sanoo sä pystyt parempaanJa kun putoaa höyhenvyö,alkaa ikuinen yöSä pääset aikaan suurempaan
TOIPUMINEN

Christina Perri: Human

Perrin Human oikeuttaa pahan olon ja sen, että toisten käytös sattuu. Huono olo on inhimillistä ja hyväksyttävää: I´m only human/ and I bleed when I fall down.

Kelly Clarkson: If no one will listen

Jokainen tarvitsisi ihmisen, johon turvata silloin, kun muu maailma hylkii. Olen itse ollut siitä kiitollisessa asemassa, että minulla on aina ollut vähintään yksi ystävä, jonka apuun nojautua. Clarksonin laulu herättää toiveen siitä, että on olemassa joku, joka välittää: 
If no one will listenIf you decide to speak
If no one is left
Standing after the bombs explose
If no one wants to look at you
For what you really are
I will be here still
Jari Sillanpää: Sinä ansaitset kultaa

Saattaa olla kornia pitää Jari Sillanpäästä, mutta kaikki tuntenevat jonkun, jonka toivoisi pyytävän itseltä anteeksi. Sinä ansaitset kultaa sanoittaa sen tunteen, joka syntyy, kun toinen ei koskaan pyydä anteeksi. Miten monet kerrat olenkaan haaveillut, että ne miehet, jotka ovat tehneet minulle pahaa, myöntäisivät virheensä ja rohkaisisivat minua pitämään mieleni korkealla. Anteeksiantoa en saa, mutta Sillanpään kappale muistuttaa, että minä olen ansainnut parempaa. 

Hayley Westenra: Listen to the wind

Tämä kaunis, herkkä kappale on surumielisen toiveikas. Runon minä on läsnä, vaikka olisikin jo lähtenyt - ja kevät ja elämä alkavat uudestaan. 
If you listen to the wind you can hear me againEven when I´m gone you can still hear the songHigh up in the trees as it moves through the leavesListen to the wind, there´s no end to my...
Maija Vilkkumaa: Mä jään

Vilkkumaan Mä jään on ollut minulle tärkeä jo yläasteikäisestä saakka. Tähän kappaleeseen on tiivistynyt kaikki se läheisyydenkaipuu, mitä minussa on ollut. Jo nuorena tyttönä toivoin, että minulla olisi ollut joku, jolle voin laulaa näin: 
Se kaikki saa sut vielä väsymään
Mut jos et välitä siitä
Mä tuun sun syliin ja jään
Mä olen kyllästynyt pelkäämään
Ja mä en välitä muusta
Mutta jos vain suostut mä jään
Kaipasin syliä, joka ottaisi minut vastaan sellaisena kuin olen. Olen kiitollinen siitä, että nyt minulla on sellainen syli. <3 

Mitkä kappaleet tai artistit ovat lohduttaneet teitä vaikeina aikoina? Entä millainen musiikki saa teidät piristymään? 

Kommentit

  1. Voi, Ingrid ja Kevyempi kantaa. Kuuntelin näitä joskus, mutta vähitellen huomasin, että masentavien kappaleiden kuunteleminen ei ollenkaan paranna oloa. Hyviä ne kyllä olivat :) Juha Tapion Kelpaat kelle vaan ja Sinun vuorosi loistaa ovat piristäneet mieltä, samoin Ohikiitävää-kappaleen säe oli ensimmäisiä, jo neljännellä luokalla löytämiäni sitaatteja: "Pelätä ei saa, jos tahtoo milloinkaan onnen saavuttaa." Useimmiten energiset laulut piristävät, mutta toisaalta pidän kuitenkin eniten syvällisistä, surumielisistä kappaleista.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti