Minna Lindgren: Ehtoolehdon tuho Teos 2015 288 s. Pisteitä: 3/5 Tunnelma: Heh. |
"Siiri
oli vakuuttunut, että kärrylle sattui virheitä. Kuinka se voisi niin
varmasti tietää, kuka asui missäkin ja mitä pillereitä kellekin piti
antaa. Mutta Anna-Liisa oli selittänyt, että hoivateknologia oli juuri
siksi niin suunnaton menestysbisnes, että toisin kuin ihmiset, koneet
eivät tehneet virheitä. Ne eivät väsyneet, olleet huolimattomia,
kielitaidottomia eivätkä edes pahantuulisia. Tämäkin vihivaunu porhalsi
hyväntuulisena käytävällä eteenpäin, soitteli asunnolle saapuessaan
yksinkertaista melodiaa kuin lasten rakastama jäätelöauto ja kohteli
kaikkia uhrejaan tasapuolisen mekaanisesti."
Ehtoolehto-sarjan humoristinen päätösosa tulevaisuuden hoitoteknologiasta (vai pitäisikö sanoa teknologiahoidosta).
En
muista, milloin olisin viimeksi lukenut kokonaisen trilogian,
pidemmästä kirjasarjasta puhumattakaan (Harry Potterit ja Annat ovat
tietysti ikisuosikkeja, mutta uusiin sarjoihin suhtaudun varauksella).
Blogiaikanani olen kuitenkin ehtinyt tutustua ja nyt myös hyvästellä
Lindgrenin Ehtoolehdon, tuon hupaisan ja yhteiskuntakriittisen
vanhustenhoitolaitoksen. Kuten tammikuussa kirjoitin, ehtoolehtolaiset
tuntuvat naapurin hyviltä mummuystäviltä. Hahmot ovat edelleen
Lindgrenin vahvuus. Siiri, Irma ja Anna-Liisa ovat ihastuttavia.
Ehtoolehdon
tuhossa on siirretty lähitulevaisuuteen: hoitajia ei enää Ehtoolehdossa
näy, vaan vanhuksista pitävät huolta mutkikkaat älytaulut.
Siivousrobotit puhdistavat oksennukset lattialta, ja virtuaalitohtori
määrää lääkkeitä sen minkä osaa. Avustajarobotit ja lohtukuutit
toimivat, ainakin niin kauan, kunnes tulee sähkökatko. Vanhukset uupuvat
ja kuolevat koneiden ääreen - tässäkö on tulevaisuutemme?
Siinä missä jotkin tulevaisuuskuvat tuntuvat vielä kaukaisilta (ajattelen vaikkapa nyt Teemestarin kirjaa),
Lindgrenin tulevaisuuskuvassa on jotakin sellaista, joka on helppo
kuvitella todeksi. Vanhustenhoito on epäilemättä pahassa jamassa jo nyt:
hoitajilla on kiire, työtä tehdään mekaanisesti, eikä vanhuksia
kohdella ihmisyksilöinä.Ehtoolehdon robotisoitunut hoito ja tyhjyyttään
kaikuvat aulat on siis helppo kuvitella. Loppuratkaisussa on absurdia
makua, ja oikeastaan jäin vähän ihmettelemään, mitä muutamille
henkilöille tapahtuu.
Jo Ehtoolehdon pakolaisissa pohdin sitä, että Lindgren on sitonut kirjaansa suuren määrän teemoja. Vähän samojen ajatusten kanssa painin nytkin. Ehtoolehdon tuho keskittyy
toki teknologisoituneeseen hoitojärjestelmään, mutta romaanissa otetaan
esille myös muita teemoja, esimerkiksi homoseksuaalisten vanhusten
asema. Teemat ovat tärkeitä, ja onkin hyvä, että Lindgren ottaa kerralla
esiin kaikki ongelmat, joita vanhukset yhteiskunnassa kohtaavat.
Ongelmaksi muodostuu puolestaan se, että Ehtoolehdon tuho tuntuu
koostuvan yksittäisistä hassuista tapahtumista: juonen varsinainen
kehitys - robotisoituneen hoitolaitoksen tilaan puuttuminen - alkaa
edetä vasta kirjan viimeisellä neljänneksellä.
Ehtoolehdon
päätösosassa minua kummastutti myös uskonnon rooli. Hoitolaitoksen ovat
vallanneet uskonnollisen ryhmän "vapaaehtoiset", jotka yrittävät
käännyttää vanhuksia ja ryöstävät heidän rahojaan. Minusta on ihan ok
vitsailla välillä uskonnolla, en koe sitä mitenkään loukkaavaksi ja
koen, että kristillisellä kirkolla olisi monessa parannettavaa, mutta Ehtoolehdon tuhossa
en uskontovitsailun roolia ymmärtänyt. Miksi uskontoa pilkattiin? Ehkä
vanhuksia hairahdutetaan nykyään liiaksi, mutta toisaalta tuntuu, että
uskonto on monille hyvä ja helpottava asia. Rukoilija-Sirkan hahmo ei
siksi minua juurikaan huvittanut, vaikka muuten kirjaa hauskana
pidinkin. (Myöhemmin luin eräästä artikkelista, no okei, se oli
Ilta-Sanomista, että romaanissa olennaista on uskonnon ja teknologian
rinnastuminen. Tämä vertaus ei minulle täysin auennut, mutta sitä on
helppo myötäillä. Koneisiin uskotaan välillä turhankin sinisin silmin.)
Aletheia on juuri saanut saman teoksen luettua, ja Ehtoolehdon kolmannesta osasta ovat bloganneet myös esimerkiksi Ulla ja Tuijata.
Kommentit
Lähetä kommentti